Health Industry and Silver Economy

We aim to create a strong social and territorial impact in order to increase the quality of human capital. 

Learn more

Spoke 5: Health Industry and Silver Economy

The project deals with the Health Industry and Silver Economy, inspired by the ecological transition model and digital transition processes. 

It is coordinated by the University of Eastern Piedmont (UPO) in its three campus cities: Alessandria, Novara and Vercelli. 

Spoke 5 Home

News

Notizie
 - 
I ricercatori del progetto NODES incontrano Torino a UNINIGHT 2024
UNINIGHT 2024 ai Musei Reali di Torino UNINIGHT si è svolto il 27 e 28 settembre 2024 a Torino, come nel resto dell'Europa, con l'invito a ritrovarsi per festeggiare insieme la Notte Europea delle Ricercatrici e dei Ricercatori. Un'esperienza coinvolgente nel mondo della ricerca, mirata a promuovere una partecipazione attiva nel processo scientifico, con l'obiettivo di far toccare con mano i risultati della ricerca e comprendere l'impatto sulla nostra vita quotidiana.    Le sfide dell'ingegneria per la salute Tra le 250 attività proposte, i ricercatori di NODES del PolitoBIOMED Lab hanno preparato una sfida per grandi e piccoli composta da tre giochi inerenti tre Research Module dei progetti TINCARE e INNDIANA: la ventilazione polmonare domiciliare, la sensoristica indossabile e le nanotecnologie.  La sfida proposta ha riscosso molto successo e ha dato l'opportunità, ai più grandi, di conoscere le attività svolte nella ricerca di NODES, e ai più piccoli, di misurarsi con attività fisiche, di logica e di memoria per guadagnarsi un posto nella Hall of Fame della Notte.     

Notizie
 - 
Test cognitivi nel Metaverso
Il Metaverso abilita nuove possibilità per il monitoraggio e il trattamento di pazienti da remoto attraverso l'utilizzo di dispositivi innovativi quali gli Head-Mounted Display.    Il 3D LAB del Dipartimento di Management e Ingegneria della Produzione del Politecnico di Torino e il Dipartimento di Anatomia Umana dell'Università di Torino hanno sviluppato una realtà virtuale (VR) Piattaforma integrata nel Metaverso per il monitoraggio a distanza dello stato cognitivo degli utenti. Questa tecnologia mira a consentire la valutazione delle funzioni cognitive attraverso test e attività immersive in tempo reale. Il sistema raccoglie i risultati dei test, fornendo ai medici informazioni dettagliate sulle capacità cognitive degli utenti e evidenziando eventuali risultati critici. Questo approccio consente valutazioni cognitive a distanza, riducendo la necessità di visite faccia a faccia e offrendo un'opzione conveniente per il monitoraggio continuo al fine di ottenere una medicina personalizzata e partecipativa. Un esperimento è stato condotto per validare l'uso della VR in soggetti non patologici. I 42 partecipanti hanno fornito un feedback estremamente positivo sul coinvolgimento e sull'usabilità, ed hanno evidenziato le aree di miglioramento nella cinetosi che saranno il focus della ricerca futura per l'uso da parte dei pazienti.

Notizie
 - 
Grande successo per il ''Showcase of NODES' projects'': un trampolino per l'innovazione e le collaborazioni future
Il 17 settembre 2024, presso il Bioindustry Park Silvano Fumero SpA, si è tenuto l'evento ''Showcase of NODES' project: Pitch & Poster Session'', una giornata che ha rappresentato un autentico trampolino di lancio per l'innovazione e la creazione di sinergie strategiche.  Organizzato in collaborazione con BioPmed, partner dello Spoke 5, l'evento ha messo sotto i riflettori i Proof of Concept (PoC) sviluppati grazie ai bandi a cascata del progetto NODES.    L'incontro ha rappresentato una vetrina unica per i beneficiari dei bandi, offrendo uno spazio di condivisione per i PoC sia industriali che accademici.  Durante la Pitch Session dedicata ai PoC industriali, i partecipanti hanno illustrato i progressi ottenuti nei loro progetti, mettendo in luce l'innovazione tecnologica raggiunta grazie al sostegno del progetto NODES. Ogni presentazione ha dimostrato come la collaborazione tra il mondo industriale e quello accademico possa portare a soluzioni concrete per il mercato, ma anche il potenziale impatto trasformativo su settori cruciali, dal biomedicale alle biotecnologie avanzate.    Parallelamente, la Poster Session ha dato spazio ai PoC accademici. Ricercatori provenienti da università e centri di ricerca hanno esposto i loro risultati attraverso dei poster, suscitando grande interesse e attenzione dei visitatori. Questa sezione ha mostrato il valore della ricerca accademica nello sviluppo di nuove tecnologie e applicazioni pratiche per costruire un futuro all'insegna dell'innovazione sostenibile.    L'evento ha raggiunto i suoi obiettivi principali: promuovere l'innovazione, facilitare la creazione di nuove collaborazioni e ampliare il network tra aziende, università e istituzioni sanitarie. La partecipazione di stakeholder chiave ha contributo a stimolare sinergie strategiche, offrendo opportunità di crescita e innovazione nel campo biotecnologico.  Con una partecipazione numerosa e interazioni dinamiche, l'incontro ha confermato il ruolo cruciale di NODES nel supportare lo sviluppo di tecnologie all'avanguardia e nel facilitare la connessione tra il mondo industriale e accademico. 

Notizie
 - 
I dispositivi di tele-monitoraggio sono stati consegnati ai ricercatori di TINCARE
La ditta IngeniArs S.r.l. ha consegnato ai ricercatori di TINCARE i dispositivi da impiegare nello studio INTERCOACH, con i quali verrà valutata la fattibilità di un intervento di tele-monitoraggio gestito da un infermiere per i pazienti dimessi dall'ospedale dopo uno scompenso cardiaco.  I ricercatori di TINCARE hanno completato la formazione per utilizzare la piattaforme di tele-monitoraggio da remoto e sono pronti ad iniziare il reclutamento dei primi pazienti. Lo studio INTERCOACH inizierà ufficialmente nelle prossime settimane.    La piattaforma di tele-monitoraggio consente all'infermiere di monitorare a distanza i parametri vitali dell'assistito, ma anche di inviargli questionari o avviare una televisita qualora le sue condizioni di salute lo richiedano.  All'assistito verrà consegnato uno smartphone collegato ai dispositivi che permettono la rilevazione di peso, pressione arteriosa, frequenza cardiaca e saturazione per l'ossigeno.  Nel giorno e all'orario stabilito, il paziente riceverà un segnale sonoro che gli ricorderà di procedere alla rilevazione dei parametri richiesti. L'infermiere e i clinici dell'Ospedale Universitario Maggiore della Carità di Novara che avranno dimesso l'assistito potranno accedere alla piattaforma e verificare lo stato di salute della persona per intervenire prontamente in caso di necessità.  L'assistito potrà interagire con l'infermiere chiedendogli consigli o chiarimenti riguardo a stili di vita e comportamenti positivi per prevenire riacutizzazione di malattia. 

Boost your competence

5. Industry for health and Silver Economy
Regenerative Medicine Academy
Course holder
University of Piemonte Orientale - Professor Francesca Boccafoschi
Upskilling
Registration closed
Date
Period
-  
Target
Target
Reseachers
Deadline
Registration deadline
Typo
Course category
Workshop
5. Industry for health and Silver Economy
Support for SME's acceleration - 1to1 meeting
Course holder
Bioindustry Park / bioPmed
Acceleration
Registration open
Date
Period
-  
Target
Target
Companies
Deadline
Registration deadline
Typo
Course category
Training programs

Eventi

Meeting
 - 
Open Factories Piemonte 2024 - October 24-25-26th
NODES - Spoke 5 supports the ''Open Factories Piemonte" initiative thanks to the partnership with bioPmed.   Spoke 5 is pleased to announce its support for the initiative "Open Factories Piemonte", promoted and organized by Regione Piemonte which will take place in October - Thursday 24th, Friday 25 and Saturday 26th. This event, now in its fifth edition, is an extraordinary opportunity for the public to visit the places of industrial production in Piedmont.  Over the years, "Open Factories Piemonte" has attracted over 21.500 visitors, offering direct experience in the manufacturing processes of the participating companies. This event not onlu promotes transparency and openness of industries but also strengthens the link between business and the local community.    The partnership between Spoke 5 and bioPmed is fundamental to support this initiatives, which aims to enhance innovation and excellence in the Piedmontese industrial sector and it contributes to promote the economic and technological development of the region by facilitating access to its facilities and production processes.  Interested companiesare invited to participate at "Open Factories Piemonte" opening the doors of their factories to share the history, their sussesses and their industrial practices with the public.    Expression of interest must be submitted by July 20th, 2024, through the form available on  https://lnkd.in/dAFv8PEa.   This is a unique opportunity for Piedmontese companies to show their innovation and commitment to industrial transparency. 

Meeting
 - 
Clone of Open Factories Piemonte 2024 - October 24-25-26th
NODES - Spoke 5 supports the ''Open Factories Piemonte" initiative thanks to the partnership with bioPmed.   Spoke 5 is pleased to announce its support for the initiative "Open Factories Piemonte", promoted and organized by Regione Piemonte which will take place in October - Thursday 24th, Friday 25 and Saturday 26th. This event, now in its fifth edition, is an extraordinary opportunity for the public to visit the places of industrial production in Piedmont.  Over the years, "Open Factories Piemonte" has attracted over 21.500 visitors, offering direct experience in the manufacturing processes of the participating companies. This event not onlu promotes transparency and openness of industries but also strengthens the link between business and the local community.    The partnership between Spoke 5 and bioPmed is fundamental to support this initiatives, which aims to enhance innovation and excellence in the Piedmontese industrial sector and it contributes to promote the economic and technological development of the region by facilitating access to its facilities and production processes.  Interested companiesare invited to participate at "Open Factories Piemonte" opening the doors of their factories to share the history, their sussesses and their industrial practices with the public.    Expression of interest must be submitted by July 20th, 2024, through the form available on  https://lnkd.in/dAFv8PEa.   This is a unique opportunity for Piedmontese companies to show their innovation and commitment to industrial transparency. 

Conferences
 - 
DIALOGHI di SM
The researchers of Spoke 5 are organizing an ''open doors'' day on Saturday, July 6, 2024, at Serming Arsenale della Pace, located at Piazza Borgo Dora 61, Turin. The event aims to delve into the various aspects involved in the management of Multiple Sclerosis through experts, stories and multisciplinary approaches.  Participation is free until seats are filled. The event will also be available via live streaming (by scanning the QR code on the poster).  The initiatives is part of Spoke5's focus on developing innovative and digital strategies for the care of vulnerable individuals and for industry/university collaboration.  Aimed at all citizens, patients and experts in the field, the event, sponsored by Biogen, will offer an opportunity to present also the Cleo App and the ''Io non Sclero'' project, which will be the setting for a series of multidisciplinary interventions, to deepen the many aspects that determine the quality of life of those who face every day Multiple Sclerosis.   Starting from the immunological aspects that are the basis of the disease, different issues will be addressed: from the importance of nutrition and physical activity exercise, game competition, show cooking and moments during which participants will have the opportunity to meet experts and share their own life experiences with MS. 

Workshop
 - 
INNDIANA presents ''UPO ANATOMY TALENTS''
On May 24, 2024, in Novara at the SIMNOVA center located in Via Bernardino Lanino 1, students from the first and second years of the Degree Course in Medicine and Surgery will have the opportunity to participate in an event titled ''UPO ANATOMY TALENTS''.   The talent, organized as part of the flagship porject INNDIANA coordinated by Professor Francesca Boccafoschi, aims to be a fundamental moment in learning anatomical knowledge.    Through high quality simulations, questionnaires and dissections of anatomical specimens, students will explore the musculoskeletal system, the cardiovascular system and splancnology, consolidating knowledge of micro and macro-anatomy.   The SIMNOVA center will become the stage for advanced simulations, offering to the students a preview of real practice. The design od practical and educational simulations will allow them to apply theoretical knowledge in realistic scenarios. One of the key aspects will be Team Work, with students divided into teams engaged in simulation stations of increasing complexity, promoting collaboration and individual growth.  The distinctive feature of the event is the inter-university collaboration, with the participation of students from different Italian universities, offering an opportunity for sharing experiences and multidisciplinary understanding.  This deep immersion in the detailed study of the human body will allow to the students to integrate theory and practice in a controlled and educational environment, allowing medical students to approach subjects in subsequent years with greater awareness.    The flagship INNDIANA is strongly committed to research projects in the field of biomedical sciences with particular attention to regenerative medicine, where knowledge of human anatomy establishes an indispensable link.